یادداشت: «صدای گرم، تصویر سرد»

یادداشت: «صدای گرم، تصویر سرد»

پنج شنبه 6 دی 1397
22:40
مجید یاری

مندرج در صفحه اندیشه روزنامه فرهیختگان:
«... از نظر فقدان وجه آیینی، تفاوت عمده‌ای بین تلویزیون و رادیو وجود ندارد. چرا رادیو را رسانه گرم خوانده‌اند و تلویزیون را رسانه‌ای سرد ؟


شاید در نگاه اول بتوان چنین گفت که رادیو رسانه‌ای تک‌حسی است، اما تلویزیون نه. اما سینما هم از این نظر مانند تلویزیون است. شاید ممکن باشد با بسط بیشتر دیدگاه مک لوهان، وجه گرم بودن رسانه را در «صدا» پیدا کنیم. صدا از آنجا که خصلت سمعی دارد، درگیریِ بیشتر و عمیق‌تری با وجود انسان پیدا می‌کند. درواقع صدا در رادیو، مادامی که شنیده می‌شود، «ذهن» انسان را متلفت خود و مفاهیم خود می‌سازد، اما تصویر در تلویزیون، هیچ‌گاه نمی‌تواند به اندازه صدا، ایجاد التفات عمیق کند. محوریت تصویر در تلویزیون، سبب شده است تلویزیون رسانه‌ای باشد که درگیری را در شکلی نازل ایجاد و دنبال کند. تلویزیون، عالَمی را نمی‌سازد و نمی‌تواند بسازد، هر چند مانند هر چیز دیگری، خودش در عالمی به وجود آمده است. ...»

 

لینک دانلود


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: نقد ها و یادداشت ها
این وبلاگ جهت پروژه ای دانشگاهی تاسیس شده و فعالیت آن در حیطه علم روابط عمومی و رسانه است. مطالب اینجا جنبه آکادمیک خواهد داشت. شاید هم یادداشت های شخصی بذارم، معرفی کتاب، سینما و ...
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به روابط عمومی و سواد رسانه ای است. || طراح قالب avazak.ir